About me

Wednesday, October 23, 2013

Nak Berjaya, Kena Jadi YB

Nak berjaya kena jadi YB! Baru boleh berjaya. Kalau tak jadi YB macamana nak berjaya? YB tu apa? YB tu Yakin dan Berani! Bukan YB yang lagi satu tu.

Itulah yang pak enchek (suami) saya selalu cakap. Kalau Berani aje, tapi tak Yakin buat apa? Barulah saya tahu apa yang dia nak sampaikan pada saya. Saya memang berani, tapi kurang,kurang ya bukan tak...yakin.. Itulah sebabnya saya mulakan dengan menjadi dealer Anis Choc Moist Cake yang meliur-liur sedapnya tu.

Sebab apa? Sebab nak latih diri saya berani dan yakin jumpa dengan orang,bercerita,belajar bercakap,belajar tengok mata orang,belajar baca bahasa tubuh,belajar kenal orang,belajar memberi,belajar berkongsi.

Itulah yang saya buat. Sebab apa saya pilih Anic Choc Moist Cake? Sebab.....mentor dan cikgu saya yang dihormati, Dr Azizan Osman dalam buku dia 'Kuasai Pemasaran, Rahsia Menarik Pelanggan' muka surat 21, ada cakap... '.....strategi agen dapat membantu kita meningkatkan kemahiran menguruskan produk sendiri apabila tiba masanya nanti.' Tak percaya,baca sendiri.

Jadinya,saya selalu bagitau diri sendiri,kalau tak berani,macamana nak mula,kalau tak yakin macamana nak berjaya? Tiapkali saya keluar masuk outlet nak restock kek,saya teringatkan susah payah Puan Anis Cmc bawak bakul penuh kek. Saya kena berani,kena yakin,kena kuat!

Satu lagi latih tubi kami ialah angkut kotak kek,bawak bunting,duduk tepi laut. Ramai juga family yang tengok. Malu? Bohonglah kalau tak malu langsung. 'Biawak' dah mula cucuk2, 'baliklah,takde orang nak beli pun'...'dah la tu,buat apa nak susah macamni?'.. Tapi,saya tepis-tepis biawak-biawak tu laju-laju. Tergolek-golek diorang jatuh dalam laut. Ha,amik kau! Kacau lagi!

Petang tu,hasilnya biasa saja. 10 bekas terjual dalam 10 minit. Ok juga kan? Yang penting,saya puas hati sebab dapat melawan rasa takut dan kukuhkan rasa yakin. Untuk langkah awal ini, 'what matters is not the outcome,it's the effort'.

#berimanfaatdapatsyafaat



No comments:

Post a Comment

Thank you for the sweet comments.I really appreciate it! Have a good day :)

Lesen Creative Commons
Fayyza Ideas dilesen dibawah Lesen Pengiktirafan-BukanKomersial-TiadaTerbitan 2.5 Malaysia Creative Commons. Sebarang peniruan atau pengeluaran semula adalah dilarang sama sekali dan perlu mendapat kebenaran daripada artis dan pemilik blog.

Visitors