About me

Thursday, October 24, 2013

Sayur Manis VS Sayur Tawar

Semalam hari Selasa kan? Di tempat saya ini ada sebuah pasar pagi setiap hari Selasa. Sejak setahun lepas,saya tinggal di sini, di kawasan agak perkampungan. Tapi tidaklah kampung sangat.

Ni saya nak cerita. Di pasar pagi ni ada beberapa gerai yang menjual sayur-sayuran. Cakap je la sayur apa nak? Semua ada. Sayur kampung ada,sayur bandar pun ada. Tapi yang saya perasan, ada satu gerai ni,sayur-sayuran diorang ni maniiiiissssss sangat. Sayur manis? Manis macamana tu? Manis macam gula pasir ke?

Ha...nilah nak cerita ni. Gerai diorang ni memang jadi pujaan, ramai yang menyinggah. Ramai betul. Memang penuh.Yang penjual-penjualnya ni,orang lelaki semuanya. Muda juga orangnya. Ada tiga orang. Nak tau macamana diorang berniaga? Jangan tak percaya.

Pertama: masuk je gerai diorang,kita rasa macam gerai milik bapak kita. Sebab apa? Diorang dengan wajah yang manis, senyum, bagi salam pada kita. Tanya khabar. Pastu hulur bakul. Tak payah mintak-mintak. Teman tapi mesra gitu.

Kedua: lepas je pilih sayur,diorang akan kira dengan kuat dan jelas. Clear dapat dengar sebatu. Diorang akan bagitau harga sayur untuk sekilo,kemudian kira yang kita punya. Serius saya rasa macam dalam kelas Kumon (sebab diorang guna mental calculation). Jadinya kita ni pun nyibuk la juga nak test matematik kita. Terror ke terror?

Ketiga: yang ni memang saya dah perhati sejak dulu,tanpa gagal, diorang dapat je duit kite,diorang terus akan ucap Alhamdullillah, pesan kita jangan lupa amik barang,pesan lagi,jalan baik-baik.

Sebab tu saya cakap,sayur yang diorang jual ni,maniiiissss sangat. Sebab cara dia melayan 'tetamu' dia tak sama macam gerai sayur lain. Sayur gerai lain tawar. Mentor,Puan Anis Cmc pun ada cakap pasal ni...senyuuuuummmm...senyum tu kan dapat menarik-narik rezeki?

Senyum tu kan sedekah yang paling simple? Tapi jangan pulak kita dok senyum kat tabung masjid/surau pulak sebab nak bersedekah. Iklan,ala,gurau pun tak boleh..!

Part yang paling best sekali...

Nak tau apa lagi yang menarik pasal gerai ni? Gerai ni terletak di bahagian huujuuunnngg sekali kat pasar tu. Dan yang paling menarik,saya tahu,sedar,ada di antara sayur yang dijual tu,harganya lebih tinggi sedikit dari sayur gerai lain!

Nampak tak permainan dia? Kenapa orang masih sanggup jalan jauh sikit untuk beli dari dia? Sebab......macam saya cakap tadi..sayur yang diorang jual...maniissssss sangat...

#senyummmmm
#berimanfaatdapatsyafaat



No comments:

Post a Comment

Thank you for the sweet comments.I really appreciate it! Have a good day :)

Lesen Creative Commons
Fayyza Ideas dilesen dibawah Lesen Pengiktirafan-BukanKomersial-TiadaTerbitan 2.5 Malaysia Creative Commons. Sebarang peniruan atau pengeluaran semula adalah dilarang sama sekali dan perlu mendapat kebenaran daripada artis dan pemilik blog.

Visitors