About me

Wednesday, November 6, 2013

Ha...Bertangguhlah Lagi!

Nak cerita ni,jap,jap...doa dulu. Tengah hujan ni.

Ok,sambung. Saya pasti kejadian yang saya nak cerita ni, pernah berlaku pada antara kita.

Cerita satu, malam semalam,suami saya ajak makan di luar. Kedai ni memang sedap la masakannya. Tapi bukanlah nak cerita pasal sedap tak sedap. Suami order nasi putih, tomyam, sayur dan burung puyuh. 

Saya ni sambil-sambil makan,dalam hati dok bercakap, 'nanti jap lagi nak rasa la tomyam dia...'

Tapi,dalam hati je la bercakap,tak terluah pun. Sudahnya, lepas makan,saya pun baru nak capai mangkuk tomyam, tengok-tengok dah ada tisu dalam tu. Frust ke frust? Nampak tak? Silap saya...saya memang dah sedia maklum,jadi habit suami,akan buang tisu dalam pinggan,dan mangkuk tomyam menjadi pilihannya. Sup tomyam masih ada,silap saya sebab hanya bercakap dlm hati. Tak luahkan. Nampak tak? Lambat bertindak a.k.a bertangguh. Plan nak buat,tapi tak buat. Nasib la...

Cerita dua, pagi tadi gas habis. Jadi kami pun ke pekan nak beli gas. Nampak je kedai runcit jual gas,sebab dah terlajak, patutnya boleh je berenti reverse keta sikit,tapi kami decide nak ke kedai depan dulu,beli barang dapur sikit. Kat kedai depan tu,belek-belek sayur,saya tak puas hati. Keluar balik, masuk keta,nak gi kedai gas pulak. Masa terbuang kat kedai sayur,tapi tak beli apa-apa.

Tiba je kat kedai gas tadi,tiba-tiba tutup rapat. Close. Eh,tutup pulak kedai ni? Ke kita silap tengok ya tadi? Taklah. Tadi elok bukak kedai ni. Kejap-kejapan pulak dia tutup. Suami bersuara, 'orang melayu,suka-suka bukak,suka-suka tutup'.. Saya yang masih berkerut dahi, marah diri sendiri... 'lambat bertindak...'

Nampak tak? Asyik plan memanjang,bertangguh,lambat membuat keputusan,tak bertindak cepat...itu yang saya belajar. Asyik nanti,nanti aje. Hasilnya sangat tak best. Lepas ni,mesti kena cepat fikir. Fast Action, Fast Result! Tak faham-faham lagi ke?

Last part, terpaksa la kami ke kedai jauh sikit dari pekan, mujur ada kedai jual gas. Kedai ni jarang sangat tutup. Sabtu Ahad pun dia bukak. Orangnya siap angkatkan gas ke dalam kereta.

........dan kedai ini adalah milik orang Cina. Hm...nampak tak permainan dia?

Kbai.

Sayang semua banyak-banyak.

#givemanfaatgetsyafaat

No comments:

Post a Comment

Thank you for the sweet comments.I really appreciate it! Have a good day :)

Lesen Creative Commons
Fayyza Ideas dilesen dibawah Lesen Pengiktirafan-BukanKomersial-TiadaTerbitan 2.5 Malaysia Creative Commons. Sebarang peniruan atau pengeluaran semula adalah dilarang sama sekali dan perlu mendapat kebenaran daripada artis dan pemilik blog.

Visitors