About me

Friday, November 29, 2013

Tadah Tangan


Sehari semalam temankan ibu di hospital,sungguh, beribu perkara saya dapat belajar. Berjalan-jalan ke katil pesakit lain, buat saya lebih bersyukur dengan apa yang saya ada. Banyak kali juga kita terlupa apa yang kita ada dek sibuk menjengah apa yang orang lain miliki. Astagfirullah..

Tengok orang yang kaki dipotong,saya bersyukur masih punya kaki. Mampu berjalan,berlari,memandu. Terfikir,adakah kaki saya ini digunakan untuk perkara yang baik-baik?

Tengok orang yang tangan berbalut,saya bersyukur masih miliki tangan. Saya renung,pegang,belai tangan saya. Periksa diri sendiri. Betul ke saya dah gunakan tangan saya ni untuk bantu orang,bersedekah tanpa rasa ujub..memberi tanpa rasa bangga? Ya Allah..

Tengok orang yang keras sakitnya..saya benar-benar bersyukur masih ada nyawa..ada nafas yang lancar,jantung yang berfungsi baik, in shaa Allah... Saya periksa diri lagi.. Adakah saya ni gunakan nafas ni sebaik-baiknya? Apa yang saya dah beri? Apa saya dah sumbangkan? Adakah saya ni orang yang memberi manfaat? Allahuakbar.. Banyaknya, terlampau banyak nikmat yang Kau bagi..tapi,kami ini masih leka,masih lalai,masih degil tak mahu baiki ibadah,baiki hubungan sesama kami,masih memberi dengan mengharapkan penghargaan manusia..masih tidak menjaga hati sesama kami,masih tamak.. Astagfirullah..

Dan,di setiap solat,jom la kita sama-sama lama-lama sikit atas sejadah. Jangan nak cepat je habis solat. Jangan nak cepat je baca doa. Sebab kita sebenarnya 'berhutang' dengan Allah. Jangan lupa tu. Tangan tu ada kan? Tadahlah...tadahlah tangan tu...kita sama-sama ya..

#givemanfaatgetsyafaat


No comments:

Post a Comment

Thank you for the sweet comments.I really appreciate it! Have a good day :)

Lesen Creative Commons
Fayyza Ideas dilesen dibawah Lesen Pengiktirafan-BukanKomersial-TiadaTerbitan 2.5 Malaysia Creative Commons. Sebarang peniruan atau pengeluaran semula adalah dilarang sama sekali dan perlu mendapat kebenaran daripada artis dan pemilik blog.

Visitors