About me

Friday, November 1, 2013

Lend Me Your Ears



English la pulak ya. 'me no spik inglish'..

Ok,serius. Pernah tak anda alami,berjumpa pertama kali dengan seorang manusia, baru je kenal, dia bercerita tentang masalah atau ujian yang sedang dia alami. Untuk menambahkan lagi efek,dengan dia,dengan anda-anda sekali menangis kesayuan. Pernah tak?

Apa yang kita fikir ya? Adakah orang itu memang mencari seseorang untuk menjadi tempat luahan,dan atas dahi kita pulak,ada tulis 'Kaunter Pertanyaan' atau 'Kaunselor Awam'?
Cuba kita fikir,kenapa agaknya orang ni bercerita pada kita? Punyalah ramai umat manusia,kita jugak la yang menjadi pilihan hati.

Sebenarnya kan,tanpa kita sedar atau pura-pura tak sedar,Allah menjadikan sesuatu perkara itu,ada sebabnya. Barangkali dengan mendengar luahan orang,kita akan lebih bersyukur dengan situasi kita.
Barangkali juga mengajar kita lebih menghargai orang lain. Barangkali juga mendidik hati kita agar bersangka baik.
Dan boleh juga mengajar kita bagaimana untuk menjadi pendengar yang baik lagi cemerlang.

Kawan-kawan,jadilah pendengar yang baik. Bila datang kepada kita, insan sedih yang sedang menghadapi kerunsingan,dengar luahan dia. Genggam tangan dia,pandang ke dalam mata dia,selami jiwa dia. Biarkan dia luahkan segalanya. Kalau boleh, peluk dia (bergantung kepada jantina dan hubungan anda ya).

Kadang-kadang yang datang pada kita ni,bukan nak dengar nasihat pun. Mereka cuma perlu seseorang untuk mendengar saja. Nanti lega lah dia.

Begitu juga bagi yang sudah ada pasangan (yang halal),setiap genggaman tangan,pandangan kasih sayang..tu semua jemput pahala tu. Peluk pasangan,lagi ketat pelukan lagi bagus,dengar betul-betul apa dia nak cakap,pandang mata dia dalam-dalam. Biar dia tenggelam..haha..

Dah habis dia cakap,baru la bagi nasihat. Lemah lembut,berhemah. Susun ayat kasik power. Kalau tak reti susun ayat,mintak dia bagi masa untuk anda buat draf dulu. Biar dia tau,dia tak sorang-sorang.Ha,gitu. Ni kursus kawin ke apa ni?

Macam tu juga dengan ibu,ayah,adik beradik...belajar untuk mendengar. Sebab tu sikit masa dulu famous dengan 'listen,listen,listen'. Masalah kita,tak nak dengar. Cikgu cakap,tak nak dengar. Mentor cakap,tak nak dengar. Orang nak cerita masalah,minta pendapat,lagi kita bolayan.

Belajarlah untuk mendengar ya. Dari situ kita belajar untuk jadi penasihat yang baik. Jangan stress, bersyukurlah kita dipilih Allah untuk menjadi penenang hati,penyejuk jiwa hamba-hamba yang menghadapi ujian. Biasa-biasakanlah menenangkan dan menggembirakan orang lain. Apa kita beri,itu juga kita akan dapat.

Janji Allah itu PASTI

Saaaayaaannnggg semua sebab membaca..

#givemanfaatgetsyafaat


No comments:

Post a Comment

Thank you for the sweet comments.I really appreciate it! Have a good day :)

Lesen Creative Commons
Fayyza Ideas dilesen dibawah Lesen Pengiktirafan-BukanKomersial-TiadaTerbitan 2.5 Malaysia Creative Commons. Sebarang peniruan atau pengeluaran semula adalah dilarang sama sekali dan perlu mendapat kebenaran daripada artis dan pemilik blog.

Visitors